Minden, ami a hajjal és az oktatással kapcsolatos

Szóvá.teszem

Szóvá.teszem

Mennyit ér a munkád?

- Első rész -

2018. június 22. - Steven Buzássy

 

Oktatásokon a technikai kérdéseken kívül, szinte minden alkalommal szóba kerül az is, hogy “Mennyiért vágsz hajat?” , “ Nálatok mennyibe kerül egy ilyen és ilyen festés, szolgáltatás?”. A téma kevésbé kényes, mint amennyire gondoljuk. 

Induljunk ki abból az egyszerű tényből, hogy kétkezi munkát végzünk és, hogy a szolgáltatásunkat egyenlőre még nem tudjuk robotizálni. Mindaddig , amíg a kezünkkel vágunk, festünk, szárítunk hajat, és nem egy erre fejlesztett robot látja el ezeket a feladatokat, addig a szolgáltatásunk drágább lesz/lehet. Egy személyre szabott hajvágás, forma ugyanolyan értéket képvisel, mint egy mesterien megmunkált ékszer, vagy egy méretre szabott öltöny. Az, hogy mennyit kérünk egy szolgáltatásért, azaz, hogyan árazzuk be a kezeink közül kikerült munkát, több szempontból tevődik össze. Ezekre szeretném eppen a postban felhívni a figyelmeteket. 

 Mennyit ér a munkád?

Amennyit beleteszel.

 Mit kell beletenned? 

 

 Időt - Az, hogy a tanulás és a saját magad képzése egy véget nem érő folyamat, egy tény, de tedd fel magadnak a kérdést, hogy mennyi időt fordítasz vagy fordítottál a múltban arra, hogy továbbképezd magad? Mennyi időt szántál gyakorlásra, és mennyi időd ment el a hibáid kijavítására? Mennyi idő alatt lettél az, aki és lehetnél- e jobb, tarthatnál-e előrébb ha több időt fektetnél a tanulásba? Legyél teljesen őszinte magaddal!

Kitartást, energiát - Ahhoz, hogy képzett fodrász legyél, és biztos tudásra tegyél szert az idő mellett szükséged lesz kitartásra. Enélkül nem fogsz szinteket lépni, nem haladsz egyről a kettőre, nem fogsz fejlődni. Ha nem fejlődsz, akkor megragadsz egy szinten, és egy idő után azt fogod érezni, hogy belekerültél abba a bizonyos mókuskerékbe, amiről a társadalom nagy része beszél. Ebből kikerülni csak úgy fogsz tudni, ha energiát ölsz abba, hogy fejlődj. A fejlődés lehet gyors vagy lassú folyamat. Ez leginkább a készségeidtől függ, milyen gyorsan sajátítasz el új dolgokat, azok milyen mélyen maradnak meg benned, és milyen gyorsan eredményez hatékonyságot munkádban. A készségeidet is tudod fejleszteni, amihez szintén időre és kitartásra lesz szükséged. Mindent  elérhetsz, csak akarni kell!

Áldozatokat kell hozni - Mivel nem adják sem ingyen sem könnyen sem azonnal a tudást, ezért , ahhoz , hogy elérj valamit áldozatokat kell hoznod. Ha van egy kis szabadidőd, akkor nézz meg egy hajvágó videót, lapozz fel egy szakmai lapot, vegyél elő egy babafejet és gyakorolj rajta. Áldozz pénzt a tanulásodra, mert sajnos nem adják ingyen. Manapság az akadémiák , cégek vagy független oktatók Facebookon és Instagramon tartanak ingyenes, bárki számára elérhető Live hajvágásokat, amiket bármikor visszanézhetsz, de ne felejtsd el, hogy, amit egy képernyőn keresztül látsz, nem ugyanaz, mint amikor valaki élőben mutatja meg a mozdulatokat, amikor fogja a kezed, vagy ott áll melletted és felhívja a figyelmed a hibáidra. Mert hibázni biztosan fogsz, de amit következő alkalommal kijavítasz, már nem hiba többé. Írj egy listát arról, hogy tavaly mire költöttél pénzt, és karikázd be azokat, amiket feleslegesnek ítélsz. Add össze az értéküket és tedd fel a kérdést, hogy hány képzésre tudtál volna elmenni, vagy előfizetni online az összegből? Legyen az a jövő évi fogadalmad, hogy azt a pénzt inkább tanulásra költöd. 

 

Mi befolyásolja a munkánkért elkért összeget?

 

Két jellemző tulajdonságunk van, ami befolyálhatja a szolgáltásunk árazását. 

Kishitűség - Alulárazást fog eredményezni

Túlzott Ego - Túlárazást fog eredményezni

 

Kezdjük a kishitűséggel. Először is fogalmazzuk meg pontosan, mit jelent maga a szó, kishitű. 

 

1. Kétkedésre, csüggedésre hajlamos (személy), akinek egy személybe, önmagába, egy célba, ügybe vetett bizonyossága, bizalma, bizakodása gyenge, ingatag.

A kishitű ember nem mer kiállni a saját igazáért. A jövőért vállalt felelősség hiánya növeli a kishitű emberek csoportját.

2. Csüggedésre hajlamos személyre jellemző (hozzáállás, kifejezés, magatartás, viselkedés), vele kapcsolatos (dolog).

A beosztott kishitű megjegyzése szemet szúr a főnökének. A kishitű hozzáállás romba dönthet nagyszerű célokat.

 

Beszéljünk arról az esetről, amikor a saját magunkba vetett hitünk kevés. Ez azt fogja eredményezni, hogy alulértékeljük a munkánkat, ami abban fog leginkább megmutatkozni, hogy kifogásokat keresünk, miért nem kérhetünk el több pénzt egy szolgáltatásért. 

A következőkben a legtipikusabb példákat sorolom fel, amikkel szinte mindig találkozom.

Pl : Vidéken dolgozó fodrász :  Vidéken dolgozom, a vendégeim nem a pesti árakhoz vannak szokva. / Fővárosban dolgozó fodrász : A külkerületben, ahol dolgozom nem kérhetek el annyi pénzt, mint a belvárosban. 

Egy szolgáltatás árát nem a föld/helyrajzi elhelyezkedésünk fogja meghatározni. Nem attól kell, hogy olcsó vagy drága legyen egy hajvágás, mert vidéken vagy a fővárosban vagy egy pesti külkerületben dolgozunk, hanem attól, hogy mennyit fektettünk a munkánkba, tudásunkba, milyen minőségű szolgáltatást nyújtunk, milyen színvonalon szolgáljuk ki a vendéget. És itt nem arról van szó, hogy francia pezsgővel várjuk, vagy kristálycsillár világítsa meg a recepciós pultot, mert nem a külcsínytől lesz jobb, több vagy minőségibb valami, hiszen a külcsíny akkor egészül ki minőséggel, ha van mögötte tartalom, munka, tudás.  Arról van szó, hogy a munkával, amit kiadunk a kezünkből, azzal mi saját magunk, és a vendég is megvan-e elégedve. A lehetőségeinkhez képest megteszünk-e mindent ezért? Azzal az érzéssel engedjük el a vendéget, hogy “ Hát lett volna még mit csinálnom, de ezt úgysem veszi észre a vendég” , “Hát már itt ül a következő vendég, ennyi fért bele 30 percbe” vagy nyugodt lelkiismerettel kérjük el a pézt a munkánkért, mert rászántuk a kellő időt és a vendég is boldogan távozik? 

Gondold végig azt, hogy mit is csinálsz valójában? Vendégek stílusára, öltözködésére, hangulatára, kisugárzására, kinézetére vagy kihatással, ezeket mind befolyásolhatod, szebbé, pozitívabbá teheted. Most gondold végig azt, hogy ez neked mivel jár? Idővel, energiával, áldozatokkal. Egy hajvágásra vagy hajfestésre szánt időt nem kapsz vissza. Azt az időt nem a családoddal töltöd, nem magadra fordítod. Az, hogy a vendégre szánt idő teljes legyen és elégedett legyen nemcsak kifejezetten a szolgáltatással, hanem a vele járó feltöltődéssel, törődéssel és mindazzal amit egy szalonban tudsz nyújtani neki, ahhoz az is fontos, hogy te tisztában legyél azzal, hogy ez neked mibe kerül. 

Mi az ára annak, hogy az idődet, a megszerzett tudásodat, a türelmedet, személyiségedet és mindazt, ami miatt elégedetten távoznak tőled a vendégeid,  a kívánt szolgáltatásnak szenteld. 

 

Pár példa még a kishitű hozzáállásra : 

 

Nem tudok árat emelni, mert akkor elmaradnak a vendégeim : Minél többet tudsz és képzed magad, annyival többet fog érni a munkád. A minőséget mindig is megfizették az emberek, ezután is megfogják. Biztos lesz olyan vendéged, aki elmarad, de jön helyette új, aki kifizeti a kért összeget. 

Az én szalonomba nem kellenek új eszközök, bútorok, mert túl drágák. A vendégeim is megszokták már : Az eszköz, bútorvásárlásra , vagy bármilyen fejlesztésre ne úgy gondoljuk elsősorban, hogy költség, hanem mint befektetés. Új vendégeink lehetnek ha beruházunk valamire, ami eddig nem volt elérhető a szalonunkban. 

Nálam nem megy a viszonteladás, mert a vendégem inkább megveszi a drogériában a samponját : Igen, ha nem hívjuk fel a figyelmét arra ,hogy a hajszíne sokkal tartósabb lesz, ha pl. egy professzionális, szulfátmentes színvédő samponnal mossa, amivel akár 1-2 héttel is kitolhatja a színkopást. Nem a teleshopra vagy a porszívóügynökökre gondoljunk, amikor viszonteladásról beszélünk. A mi felelősségünk nemcsak az, hogy tökéletes munkát adjunk ki a kezünkből, hanem az is, hogy a vendég figyelmét felhívjuk az otthoni hajápolás fontosságára. Ha festünk egy szép színt, amit utána a vendég akár egy hét alatt tönkretesz egy áruházi samponnal, akkor maximum a sampon árán spórolt a vásárlás pillanatában, de semmi máson. Mindig mondjuk el a vendégnek, mit használunk a hajára, milyen finish, styling vagy ápoló terméket. Ha nem is mondjuk, csak használjuk, és a vendég elé helyezzük a terméket pl . szárítás előtt, az illata miatt biztos rá fog kérdezni, hogy “Ez mi, olyan jó illata van?” . Két mondatban elmondod neki, és már közelebb kerültél, ahhoz, hogy indirekt módon ajánlottál és értékesítettél egy terméket. 

Ki, mit csinál akkor ha nem jön el a vendég a megbeszélt időpontban? - és esetleg ezt nem is jelzi - : Ha rendszeresen elnézőek vagyunk, vagy nem állunk ki a saját igazunkért, akkor az emberek hozzászoknak ahhoz, hogy velünk ezt és ezt meg lehet tenni. Egyre több mindent engednek meg maguknak velünk szemben. Ha egy vendég nem jön el az időpontjára, akkor a fodrász számára a szolgáltatásra szánt idő kiesik. Nemcsak az ő ideje károsul, de más vendég ideje is, aki jönni tudott volna helyette az időpontra. Ez a fodrász számára pénzkiesés. Több jó és hatékony módszert hallottam már, ezt hogyan lehet kezelni. Egy egyszerű példa : Abban az esetben adj új időpontot a vendégnek, ha a következő alkalommal rendezi az előző kiesett összeget is. Biztos lesz olyan, aki ezen felháborodik, de ha neki a személyed, a szaktudásod és a te munkád a fontos, akkor vissza fog jönni hidd el. 

Sajnos amikor rezsit, lakbért, különböző adókat fizetünk sem nézi el nekünk senki, hogy egy hónap kimaradt…jön a felszámolt kamat és stb..

 

 - A cikk folytatásában a Túlzott Ego-ból történő árazásról lesz szó, illetve arról, hogy miként tekintünk a pénzkereseti forrásunkra, mint munka, vagy mint szenvedély, hobbi. Szó lesz a minőségi eszközhasználat fontosságáról, és arról, hogy milyen költségei lehetnek még egy fodrásznak akkor, ha a testéről és a kényszertartás miatt megromló egészségi állapotáról van szó.

A bejegyzés trackback címe:

https://szovateszem.blog.hu/api/trackback/id/tr314064705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása